
Paula Kotirinta
OAJ Pohjanmaan sihteeri ja YSI-jaoston puheenjohtaja
Olen toiminut OAJ Pohjanmaan riveissä jo pitkään. Tällä hetkellä toimin OAJ Pohjanmaassa sihteerinä sekä YSI-jaoston puheenjohtajana. Olen ollut järjestön toiminnassa mukana yli 30 vuotta. Toimin Jalasjärvellä neljännen luokan opettajana sekä pääluottamusmiehenä.
Yhteisöllisyys ja toiminta
Merkityksellisimmäksi koen yhdistyksen toiminnassa samanhenkisten ihmisten kanssa yhteisten asioiden äärellä toimimisen. Yhdistystoiminnan myötä olen saanut pitkäaikaisten ystävyyssuhteiden lisäksi vertaistukea sekä jaksamista omaan työarkeen. Tuttuihin aktiivitoimijoihin voi olla aina yhteydessä matalalla kynnyksellä, ja ongelmatilanteiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Vaikeiden asioiden kohdalla asenne ratkaisee, ja virallisia asioita voidaan käsitellä myös hyvällä hengellä, huumorilla ja rennosti.
Yhdistyksessä toimiminen ja edunvalvontatyö on merkityksellistä. Pääsemme yhdessä viemään opettajia koskevia tärkeitä asioita eteenpäin. Yhdistystoiminnassa vuosien varrella on myös korostunut kokemusten jakaminen. On ollut hienoa päästä sisälle eri opettajaryhmien ammattien kipukohtiin ja hyviin puoliin alueyhdistyksen kautta. Kokemusten jakaminen mahdollistaa oman yhdistyksen edunvalvonnan tilan suhteuttamisen realistisemmin.
Tulevaisuuden toiveet
Tulevaisuudessa toivoisin lisää nuoria toimijoita yhdistyksemme riveihin. Itse lähdin OAJ Pohjanmaan toimintaan mukaan valmistumisen jälkeen. Minua houkutteli yhdistyksen ajamat tärkeät asiat. Toiminnassa kasvaa ymmärrys alan kokonaiskuvasta.
Yhdistyksen toimintaan tarvitaan nuoremman sukupolven edustajia, jotta myös heidän äänensä ja ajatuksensa saadaan kuuluviin. OAJ:n toimintaan on esimerkiksi mahdollista tutustua nuorille opettajille suunnatun NOPE-koulutuksen avulla, ja pian saatatkin löytää itsesi paikallisyhdistyksen hallituksesta.
Sisältö on Sovella sosiaalista mediaa -kurssin opiskelijoiden tuottama.