JUBELÅR
Det har väl knappast undgått någon att OAJ detta läsår fyllt 50 år. Under jubileumsår riktar man ofta blickarna bakåt och framåt. Man summerar sin historia, lyfter upp de viktigaste saker ur den samtidigt som man visionerar kring framtiden och funderar kring hur organisationen skall gå vidare för att också framöver kunna fira jubelår.
Samtidigt som OAJ firar sina 50 år jubilerar även Finlandssvenska lärarförbund, FSL, som också fyller 50 år. Det finns således en stark koppling mellan dessa två organisationer som går mycket längre än till att FSL är en del av OAJ. Enstaka individer ute på fältet har ibland ifrågasatt FSL:s roll inom OAJ och menar att FSL skulle må bättre av att vara en egen organisation. På samma vis antyds det emellanåt av inte så insatta OAJ:are att FSL har för mycket makt i inom OAJ i förhållande till sin storlek. Historien kan förklara varför.
I slutet av år 1973 ingick tre finländska lärarförbund ett avtal som lade grunden till det som idag är OAJ, nämligen Suomen opettajien liitto, Oppikoulunopettajain Keskusjärjestö och FSL. Senare har också övriga lärarorganisationer anslutit sig till OAJ och den utvecklingen kan väl idag mest betraktas som logisk. Ensam är inte starkare. Med alla lärare under samma tak är mandatet och påverkningsmöjligheterna större.
Lärarnas intressebevakning på svenska i Finland har dock bra mycket längre anor. Redan år 1900 grundades Finlands svenska folkskollärarförbund, FSF. Den finlandssvenska intressebevakningen bland lärarna fyller således nästa år 125 år. Under 1900-talet skedde en del namnbyten innan man år 1973 antog namnet Finlands svenska lärarförbund. Skapandet av OAJ betydde ur ett finlandssvensk perspektiv att vi gav upp vår intressebevakning och avtalsrätt till OAJ. Samtidigt fick FSL plats i de olika presidierna inom OAJ och en starkare organisation i ryggen. Det egna lokala påverkningsarbetet samt kursverksamheten är viktiga för FSL, precis som de är viktiga för de olika regionföreningarna inom OAJ.
I grunden är FSL som ett mini-OAJ där alla olika kategorier av lärare finns representerade. FSL samlar allmänbildande lärare, småbarnspedagoger, lärare från högskolor och yrkesskolor men också lärare anställda av staten och den privata sektorn. Alla dessa kategorier representeras i OAJ av egna organisationer. En del upplever därför FSL som onödigt. Den svenska skolvärlden är dock på många sätt annorlunda än den finska. Utmaningarna och verksamhetsförutsättningarna är olika och därför behövs det samarbete och dialog. Vi hjälper, stöder och lär oss av varandra. Den vägen skapar vi världen bästa skola i världens lyckligaste land.
Inom OAJ Österbotten, i vars styrelse jag sitter, har man förstått det jag redogjort för i min text. Även om merparten av medlemmarna hör till en finsk medlemsförening är man mån om sin tvåspråkighet, även om det ibland skapar lite huvudbry. Man ser ett mervärde i mångfalden och förstår att utnyttja den. God praxis, men också skräckexempel som skall undvikas, byts mellan olika lärarkategorier, kommuner samt språkgrupper. Intressebevakning som bäst!
Monia Lindholm
lektor i historia vid Topeliusgymnasiet i Nykarleby
ordförande för lärarföreningen i Nykarleby