JUHLAVUOSI
Keneltäkään ei varmasti ole jäänyt huomaamatta, että OAJ viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan. Juhlavuosina katse käännetään usein sekä taaksepäin että eteenpäin. Historiaa kiteytetään ja sieltä nostetaan tärkeimpiä asioita. Samalla visioidaan tulevaisuutta ja mietitään miten järjestön tulisi toimia voidakseen viettää juhlavuosia myös tulevaisuudessa.
Samalla kun OAJ viettää 50-vuotisjuhlavuottaan, myös Finlandssvenska lärarförbundet, FSL, täyttää 50 vuotta. Näiden kahden järjestön välillä on siis vahva yhteys, joka ulottuu paljon kauemmas kuin siihen, että FSL on osa OAJ:tä. Kentällä on joskus kyseenalaistettu FSL:n roolia OAJ:ssä ja katsottu, että FSL voisi paremmin omana järjestönä. Samoin OAJ:hin vähemmän perehtyneet saattavat välillä vihjata, että FSL:lla on OAJ:ssa liian paljon valtaa suhteessa järjestön kokoon. Historia selittää miksi.
Vuoden 1973 lopussa kolme suomalaista opettajajärjestöä solmivat sopimuksen, joka loi perustan nykyiselle OAJ:lle. Nämä kolme järjestöä olivat Suomen opettajien liitto, Oppikoulunopettajain Keskusjärjestö ja FSL. Myöhemmin myös muut opettajajärjestöt ovat liittyneet OAJ:hin ja tällaista kehitystä voidaan kai nykyisin pitää loogisena. Yksin ei ole vahvempi. Kun kaikki opettajat löytyvät saman katon alta, myös mandaatti ja vaikutusmahdollisuudet ovat suuremmat.
Suomen ruotsinkielisten opettajien edunvalvonta on kuitenkin paljon vanhempaa perua. Jo vuonna 1900 perustettiin Finlands svenska folksskollärarförbund, FSF. Opettajien suomenruotsalainen edunvalvonta täyttää siis ensi vuonna 125 vuotta. 1900-luvulla tehtiin joitakin nimenvaihtoja, ennen kuin vuonna 1973 päädyttiin nimeen Finlands svenska lärarförbund. Suomenruotsalaisesta näkökulmasta katsottuna OAJ:n muodostaminen tarkoitti, että suomenruotsalaiset luovuttivat edunvalvontansa ja sopimusoikeutensa OAJ:lle. Samalla FSL sai paikkoja OAJ:n eri puheenjohtajistoissa ja vahvemman organisaation taakseen. Oma paikallinen vaikutustyö ja kurssitoiminta ovat tärkeitä FSL:lle – samoin kuin muille OAJ:n alueyhdistyksille.
Pohjimmiltaan FSL on kuin OAJ pienoiskoossa, jossa kaikki opettajakategoriat ovat edustettuina. FSL kokoaa yleissivistäviä opettajia, varhaiskasvatuksen opettajia, korkeakoulu- ja ammattikouluopettajia mutta myös valtion palkkaamia opettajia sekä yksityisen sektorin opettajia. OAJ:ssa kaikkia näitä kategorioita edustaa oma organisaatio. Jotkut kokevat siksi, että FSL on turha. Ruotsinkielinen koulumaailma poikkeaa kuitenkin monin tavoin suomenkielisestä. Haasteet ja toimintaedellytykset ovat erilaiset ja siksi tarvitaan yhteistyötä ja keskustelua. Autamme ja tuemme toisiamme ja opimme toisiltamme. Näin luomme maailman parhaimman koulun maailman onnellisemmassa maassa.
OAJ Pohjanmaa, jonka hallituksen jäsenenä toimin, on ymmärtänyt sen, mistä kerron tekstissäni. Vaikka suurin osa jäsenistä kuuluu suomenkieliseen jäsenyhdistykseen, kaksikielisyyttä vaalitaan, vaikka se joskus myös aiheuttaa päänvaivaa. Hyvät käytännöt, mutta myös kauhutarinat, joita tulee välttää, vaihtuvat opettajakategorioiden, kuntien ja kieliryhmien välillä. Tämä on edunvalvontaa parhaimmillaan!
Monia Lindholm
historian lehtori, Topeliusgymnasiet, Uusikaarlepyy
Uudenkaarlepyyn opettajayhdistyksen puheenjohtaja